Τουρισμός: Στην 25η θέση ανταγωνιστικότητας η Ελλάδα

 



Ο τουρισμός για την χώρα μας αποτελεί, κατά τους ισχυρισμούς πολλών, την τουριστική βιομηχανία. Ισως, επειδή συνεισφέρει άμεσα και έμμεσα περίπου στο 25% του ΑΕΠ της χώρας.

Ωστόσο, εγώ θα χρησιμοποιήσω τον όρο «τουριστική βιοτεχνία» και κατά τη γνώμη μου –εσείς θα κρίνετε- όχι άδικα, όχι επειδή δεν αποτελεί βασικό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας, αλλά επειδή οι αγκυλώσεις της χώρας μας, περιορίζουν δραστικά την εξέλιξή του.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, μιλώντας με πολλούς ξενοδόχους που έχουν ή διαχειρίζονται αλυσίδες ξενοδοχείων, μου λένε ότι ενδιαφέρονται να εξαγοράσουν υπάρχουσες μονάδες που είναι κλειστές ή υπολειτουργούν, να τις ανακαινίσουν και να τις λειτουργήσουν υπό νέο καθεστώς, με άμεσα έσοδα, παρά να ξεκινήσουν από την αρχή να κατασκευάζουν μονάδες, που στην καλύτερη των περιπτώσεων θα χρειαστούν 5-6 χρόνια να ξεμπερδέψουν με τη γραφειοκρατία.

Αυτός ο τομέας, το στρεβλό Δημόσιο, αποτελεί από τον υπ’ αριθμό 1 ανασταλτικό παράγοντα ανταγωνιστικότητας της χώρας μας, έναντι άλλων κρατών, περισσότερο ή λιγότερο προηγμένων από το δικό μας.

Σε εκδήλωση που διοργάνωσε το CompeteGR με θέμα: Τουρισμός ή Φιλοξενία, η Δρ. Βενετία Κουσία, γενική διευθύντρια του Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας, παρουσίασε εντυπωσιακά στοιχεία, τέτοια που μας κατατάσσουν στην 25η θέση, ανάμεσα σε 140 χώρες (!), στην κατάταξη του Παγκόσμιου Τουριστικού και Ταξιδιωτικού Δείκτη.

Κι αξίζει να σκεφτούμε ότι αυτή τη στιγμή η Ελλάδα είναι στην 17η θέση παγκοσμίως, σε απόλυτους αριθμούς τουριστών, με 34 εκατ. το 2019, στην 41η θέση παγκοσμίως με 3,2 τουρίστες ανά κάτοικο και στην 6η θέση στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Οσον αφορά τις ελληνικές περιφέρειες στον Ευρωπαϊκό δείκτη RCI (Regional Competitiveness Index), η Κρήτη (250 θέση στις 263), τα Ιόνια νησιά (256/263), το Νότιο Αιγαίο (259/263), και το Βόρειο Αιγαίο (268/268), καταλαμβάνουν τις τελευταίες θέσεις από άποψη ανταγωνιστικότητας στο σύνολο των ευρωπαϊκών περιφερειών κι ας θεωρούνται περιζήτητοι προορισμοί.

Στη δε κατάταξη της χώρας μας στον Παγκόσμιο Τουριστικό και Ταξιδιωτικό Δείκτη, από πλευράς ανταγωνιστικότητας, και παρ’ όλο που βρισκόμαστε στην 25η θέση από τις 140 χώρες, έχουμε πολλά περιθώρια εξέλιξης στους τομείς της βελτίωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος ως προς το νομοθεσία, το κτηματολόγιο, τη γραφειοκρατία, τη βελτίωση των πρακτικών απασχόλησης (ειδικά όταν πρόκειται για προσωρινή εργασία, μας κατατάσσει στην 97η θέση -   η άτυπη απασχόληση στον τουρισμό μειώνει την εμπιστοσύνη στο brand της Ελλάδας), τη μεγαλύτερη χρήση των b2b ηλεκτρονικών και διαδικτυακών υπηρεσιών (η επέκταση των δεικτών για b2b υπηρεσίες μας βρίσκει στην 94η θέση), την αποτελεσματικότητα των στρατηγικών για την προβολή της χώρας (η αξιολόγηση του brand σε διεθνές επίπεδο είναι στην 82η θέση) και την ανταγωνιστικότητα της τιμής της βενζίνης (120ή θέση) όσο και της συνολικής αγοραστικής δύναμης (111η θέση).

Στην ίδια εκδήλωση, η Βίκυ Λοίζου γενική γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής & Ανάπτυξης, ανέφερε ότι η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας στον Τουρισμό είναι καθοριστική και στηρίζεται τόσο σε μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις όσο και στην διαρκή αξιολόγηση του market intelligence.

Από την πλευρά του, ο Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου & CEO του ομίλου AIROTEL, επισήμανε «ότι μεσοπολεμικά λειτoυργούσε στην Κάρπαθο βάση υδροπλάνων της Air France και εμείς ακόμα το συζητάμε», προσθέτοντας ότι «δεν επιτρέπεται να περνάνε οι δεκαετίες μόνο με εξαγγελίες - οφείλουμε στις επόμενες γενιές να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον που απαντά στις απαιτήσεις της εποχής».

Επίσης, ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, CEO Aldemar Resorts, τόνισε ότι «ο τουρισμός είναι επιστέγασμα πολλών διαφορετικών προσπαθειών της οικονομίας και υπάρχει μία σχέση αλληλεξάρτησης με άλλους τομείς με τους οποίους μόνο μαζί θα χτίσουμε την ανταγωνιστικότητά μας», σημειώνοντας ότι «ο τουρισμός μας δίνει την δυνατότητα να αποσυνδέσουμε την ανταγωνιστικότητα από την ανάπτυξη και οφείλουμε να δούμε εκ νέου το ζήτημα της ανανέωσης της εμπιστοσύνης σε ένα προϊόν και όχι την αναγκαστική ανανέωση του προϊόντος.»

Καταλήγοντας, ο Σίμος Αναστασόπουλος, πρόεδρος του Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας, εξέφρασε την άποψη ότι «η ικανότητα κάθε περιοχής να αξιοποιήσει τις δυνατότητες και τα χαρακτηριστικά της σε περιφερειακό επίπεδο, ξεπερνώντας κεντρικά μοντέλα που τελικά περιορίζουν και εγκλωβίζουν προοπτικές, είναι καταλύτης για την ανάπτυξη της ανταγωνιστικότητας ευρύτερα στην οικονομία», δίνοντας την διάσταση της περιφερειακής ανάπτυξης που σύμφωνα με το Συμβούλιο αποτελεί κύριο μοχλό για τη βελτίωση των δεικτών της εθνικής οικονομίας.»

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια